Et godt webhotel kræver lidt research, før man skal vælge

Ligesom med de fleste andre ting, kan en beslutning om hvilket web-hosting firma man skal vælge, være en svær beslutning. Især også hvis man ikke har så stort kendskab til den del af branchen. Med alle de virksomheder der er derude på markedet, som alle og enhver lover, at de har 99% oppetid, ubegrænsede ressourcer, og erfaren support, skal der være en måde, hvor man kan skære igennem og træffe en velinformeret beslutning om, hvor man skal placere sit webhotel.

Denne guide vil hjælpe dig, med at træffe denne beslutning ved at vise dig, hvordan du sammenligner æbler med æbler. Ved hjælp af viden, som skal hjælpe dig til at forstå hvad hosting virksomhederne mener, når de skriver det de gør, vil du være i stand til at afgøre, hvilket hosting firma og hvilken pakkeløsning der passer bedst til dine behov.

Først ser vi på prisen, som er en af de faktorer flest kunder kigger på, da de helst vil holde budgettet så lavt som muligt. Dog bør det ikke være den afgørende faktor. Når du ser prisforskelle på de enkelte aftaler på et webhotel, er det nyttigt at huske på det gamle ordsprog, at vi får hvad vi betaler for. Hopper du på det billigste tilbud du ser, er det ikke nødvendigvis den bedste løsning. Ting som kompetent support og kvalitets hardware koster penge, og en hosting virksomhed, der opkræver et beskedent beløb per måned, vil sandsynligvis ikke kunne tilbyde dig disse funktioner. Så det er en god ide, at tag et nærmere kig på de funktioner, som hver vært giver, og derefter sammenligne priser.

En anden ting, der er vigtigt at have for øje er deres fokusområder.
Det er en kendsgerning, at ikke alle hosting firmaer er lige gode for alle kunder, da de har hver deres specifikke behov. Nogle hostere tilbyder store fælles planer, men har ikke løsninger der tilgodeser en virksomhed i vækst. Mens andre har store virksomhedsløsninger, men er ikke den rigtige pasform til en person med en lille opskrift blog. Så gør dig klart, hvad det er dine forventninger til din webside er, inden du vælger hvilken udbyder dit webhotel skal ligge ved. Det er vigtigt, at du fra starten går med en, der forstår dine særlige behov som kunde. Du kan finde anmeldelser og anbefalinger på nettet, og mange af disse vil tale om en bestemt virksomheds styrker og svagheder. Det er ofte en god guideline, men dog ikke altid den fulde sandhed, så læs mere end en anbefaling af en hosting udbyder, inden du tager dit endelige valg.
Nogle udbydere har faktisk den service, at du har mulighed for gratis at afprøve deres webhotel, inden du går i luften. Så du kan i de 30 dage installere sit CMS system og lægger filer op og når du er klar eller efter 30 dage, kan du helt enkelt aktivere og lancere dit webhotel. En af de udbydere der har denne service, er ScanNet og de har også en bemandet support, som du vil kunne læse mere om vigtigheden af, senere i artiklen. Så de kunne klart være et godt bud på en udbyder af, dit fremtidige webhotel.

Tag en godt og ærligt kig på dit websted og find ud af, hvad du vil have det til at gøre. Hvis du håber på, at opbygge en blog, et e-handel site rigt på indhold og videoer, så skal du ikke gå med den billigste hosting pakke du kan finde. Oftest vil den billigste hosting pakke sandsynligvis ikke have RAM, processorkraft og diskpladsnok, til at tjene alle disse behov og du vil bruge mere tid på at beskæftige dig med nedetid eller belastnings problemer, end du ønsker og er bedst til.
Samtidig skal du også se, hvad du får med ved den billige vært og hvilke funktioner der er inkluderet i prisen. Opkræver de for yderligere domæner, support, backup, osv.. En god ide er, at give dem et kald og stille spørgsmål. Fortæl dem, hvad du forestiller dig dit websteds behov vil være. For det kan godt blive en dyrere løsning, at vælge den billige i første omgang, men med de ekstra opkrævninger der kommer, ville en anden løsning måske have været bedre for dig og billigere på sigt.

Vi er nu nået dertil, hvor vi har et tænkt webhotel og uheldet er ude, websitet går ned. Hvad gør du?
I de fleste folks mening, er dette en af de vigtigste services de nogensinde får brug for ved deres udbyder. Det at man kan ringe ind og sige ”min hjemmeside er, af en eller anden ukendt årsag gået ned, hvad gør jeg?”. Her vil de fleste gerne kunne ringe op og få en levende person i røret? Og mere end det, kan de også finde ud af hvad der er galt og ordne det, eller i det mindste fortælle dig, hvad du skal gøre, for at få din hjemmeside online igen, vil det være det bedste.
Inden du begynder med at se på deres ry i forhold til kundesupport, så undersøg hvilken slags forskellige måder du kan kontakte dem, når du har brug for support. Er det kun på e-mail eller kan du ringe til dem. Har de en chat funktion, hvor man kan stille hurtige spørgsmål og få et hurtigt svar. Og sidst men ikke mindst, i hvilket tidsrum, vil supporten være bemandet og hvordan er du dækket, når supporten lukker. Er der et akut nummer man kan ringe til?
Du vil opdage, at ligesom med pris og tekniske specifikationer, er alle udbydere ikke lige.

Selve hardware delen, er også af rimelig stor relevans, men det kan være langt sværere at gennemskue, hvis man ikke har ret stor viden om teknikken bag hosting af et webhotel. Så med mindre man ved noget om det, er det lidt af en jungle. Her kan det være en god ide, at finde en uvildig rådgiver, der kan se de forskellige udbydere efter i sømmene, så man er sikret at det bagved liggende maskineri er som det skal være.

Vi har været inde på det tidligere, men det er så relevant, at det også skal have sit eget afsnit.
Kundeanmeldelser, tilfredsheds målinger og lignende, dette er en af ​​de faktorer, som du bliver nødt til at fordybe dig lidt i, for at få den virkelige historie om de enkelte webhotel udbydere. Det kan nogen gange være lidt svært, men vær kreativ og brug google, Twitter eller lignende sites, for at se hvad deres nuværende (eller tidligere) kunder siger om dem. Er de nemme at kontakte for support? Hvad er den gennemsnitlige tid, det tager at reagere på en Ticket? Når de finder et problem med et websted, hvad er deres fremgangsmåde?

Når du har været hele listen igennem, er du godt på vej til at vælge den udbyder der er det bedste match til dig og dit website.