Søgemaskineoptimering er et must for webshops

Kunne du drømme om at åbne en butik uden at lave markedsføring for den – nej vel. Når du åbner en hjemmeside så er det typisk fordi, du gerne vil sælge et produkt, eller udbrede kendskabet til din virksomhed. Nogle tror, at når en hjemmeside er online, så begynder der stille og roligt, at komme folk ind på hjemmesiden for at købe det pågældende produkt, eller læse mere om virksomheden. Desværre så er virkeligheden en helt anden i dag.
Hvis du vil sælge noget på nettet, så må du ikke regne med at folk finder din hjemmeside af sig selv. Du kan indrykke nogle annonce i diverse dagblade, eller begynde at dele nogle brochure ud i området omkring dig. Du kan også vælge at få lavet søgemaskineoptimering af din side, hvilket betyder, at fx Google begynder at vise din hjemmeside når en bruger på Google søger efter lige netop dit produkt. Du kan sælge rigtig meget, hvis du ligger i de organiske søgeresultater på Google. De organiske resultater skal ikke forveksles med de annoncer, der ligger øverste i det farvede felt og i højre side af søgeresultaterne. De organiske søgeresultater, det er de egentlige søgeresultater, hvilket typisk er 10 stk. på side et. Formår du at få din hjemmeside til at ligge blandt disse ti, så kan du sælge utrolig meget. Du kan ikke købe disse ti pladser hos Google, så det er hjemmesider Google udvælger disse søgeresultater ud fra den søgning du laver.
Det der gør Søgemaskineoptimering til en effektiv form for markedsføring er, at din side bliver vist til folk der aktivt søger efter dit produkt. Det er lige før de sidder man dankortet i hånden, og leder efter lige præcis din webshop. Hvis ikke du er på side 1 af søgemaskinerne, så går du uden tvivl glip af salg, som dine konkurrenter til gengæld får – Hvor længe har du råd til det?